Online verkopen


Wil je graag een webshop of heb je er één en wil je daar meer uithalen? Mila Communication helpt bedrijven met de e-commerce strategie. Dit doe ik door te kijken naar de online doelstellingen en aan de hand daarvan advies te geven op gebied van conversiestrategie, keuze van e-commerce software en content.

Ontdek de verbeterpunten


In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is niet het vergroten van het aantal bezoekers de sleutel tot meer omzet met je webshop, maar het verhogen van de conversie. Door de conversie te verhogen kun je met minder bezoekers betere resultaten behalen. De conversie van je webshop verhoog je door de verbeterpunten in je webshop op te sporen en deze grondig aan te pakken.

Help de klant door je webshop heen


Tijdens de reis die jouw klant doorloopt in jouw webshop voor hij daadwerkelijk overgaat tot de online aankoop, komt hij obstakels tegen die hem van gedachte kunnen doen veranderen. Deze obstakels bevinden zich op allerlei niveaus. Deze niveaus zijn te onderscheiden in: unieke waardepropositie / technologie / functionaliteit / gebruiksvriendelijkheid en emotie/intuïtie. Wil jij de conversie van je webshop verhogen, dan is het noodzakelijk om de verbeterpunten op alle niveaus op te sporen en te verbeteren. Alleen dan kun jij je klant goed door je webshop helpen en de conversie (aankopen) verhogen.

Gebruik je webstatistieken 


Met behulp van een ruim aanbod aan tools kun je de verbeterpunten op de verschillende niveaus opsporen. De belangrijkste tool die antwoord geeft op waar de verbeterpunten zich bevinden zijn je webstatistieken. De meeste gebruikte gratis tool is Google Analytics. Vrijwel iedere webshop/website heeft Google Analytics, maar er wordt in de regel weinig gedaan met de statistieken. Dat is zonde, want deze statistieken kunnen heel waardevol zijn mits je de juiste informatie eruit weet te halen.

Wil je weten waarom iets een verbeterpunt is, dan kun je gebruik maken van online klantfeedback tools, web interactie tools zoals Hotjar en A/B testing tools.

Meten is weten 


Nu je weet waar de verbeterpunten liggen en wat er verbeterd moet worden kun je aan de slag. Om dit gestructureerd aan te pakken ga je eerst je conversie kpi's meten. Je wilt immers resultaat zien als je straks de verbeteringen hebt doorgevoerd en dat kan alleen als je van tevoren een "nulmeting" doet. Kijk naast je eigen kpi's ook naar de cijfers in jouw benchmarkt, zo krijg je een indicatie waar je met je webshop staat. 

Door gebruik te maken van de buyer persona en de customer journey leer je je klant pas echt goed kennen.

Simone, Mila Communication

Doelgerichte conversie strategie


Bepaal welke kpi's je als eerst wilt verbeteren. Om overzicht te kunnen houden pak je per niveau de verbeterpunten op en ga je zo steeds een stapje verder. Je begint dus met de verbeterpunten op het niveau unieke waardepropositie en eindigt op het niveau emotie/intuïtie. Door het stapsgewijs uit te voeren hou je focus en overzicht en kun je goed meten welk effect de verbeterpunten hebben.   

Begrijp je bezoekers


Een ander belangrijk onderdeel in de conversie strategie is het begrijpen van je webshop bezoekers. Een goede manier om daar achter te komen is door in gesprek te gaan met jouw bestaande klanten. Door hun customer journey in kaart te brengen kom je achter de wensen en behoeften van jouw bezoekers. Nodig een representatief aantal van je klanten uit en ga met ze in gesprek. Stel een vragenlijst op die je gebruikt om inzicht te krijgen in wat hen motiveert, inspireert maar ook wat hen remt. Met deze input kun je een buyer persona en customer journey opstellen.

 

De juiste content


Content kan een echte conversie killer zijn. Zowel voor websites als voor webshops. Je webshop kan op alle niveaus goed presteren, met verkeerde content jaag je de klant zo weer weg. Content is een handig hulpmiddel om beleving en emotie te versterken. Met de juiste afbeeldingen en woorden creëer je het ideale plaatje in het hoofd van de klant wat hem net dat extra zetje in de rug kan geven om bij jouw de online aankoop te doen.